Publikováno Napsat komentář

Rastr vs vektor – Proč je nutné vysoké rozlišení obrázků?

Účelem každé reklamy je upoutat pozornost potenciálních zákazníků a může se tak stát pouze tehdy, pokud je reklama dostatečně atraktivní. Základem takové reklamy je vysoká kvalita rozlišení. Představíme si důležité pojmy a také možnosti, jak kvalitní grafiku pro reklamu získat.

Rastrová grafika

Používáte digitální fotoaparát nebo focení telefonem? Pravděpodobně ano. Jistě jste si všimli toho, že pokud si fotku dostatečně přiblížíte, postupně mizí detaily a objevují se barevné čtverečky. To proto, že se jedná o rastrovou (nebo také bitmapovou) grafiku, tedy obrázek složený z jednotlivých pixelů uspořádaných do pravoúhlé mřížky. Rozlišení každé fotografie je dané fotoaparátem a ostrost fotky zase kvalitou jeho optiky a snímače. Dokonce i fotku s velmi vysokým rozlišením lze zvětšit tak, aby byly jednotlivé pixely patrné.

Pokud potřebujete pro reklamu použít rastrovou grafiku a máte pouze snímek s malým rozlišením, jeho zvětšení způsobí, že bude fotka rozmazaná a nekvalitní. Pro reklamu se používají výhradně obrázky a fotografie ve vysokém rozlišení, aby i na velkoformátovém potisku vypadaly kvalitně.

Vektorová grafika

Výše jsme si stručně popsali rastrovou grafiku a její hlavní nevýhodu, kterou je kvalita, která se ztrácí společně se změnou velikosti obrázku. Vektorová grafika je v tomto ohledu dokonalá, není složená z pixelů, ale z přesně definovaných útvarů, jako jsou body, přímky, křivky a mnohoúhelníky. Výhodou je, že ji můžete jakkoliv zvětšit a vždy bude zachována kvalita. Vektorová grafika je velmi důležitá zejména pro firemní loga, značky či symboly. Takovou grafiku je vhodné si nechat vytvořit na míru. Logo ve vektorové grafice pak lze použít na všechny reklamní předměty, od vizitek až po velké billboardy a vždy bude vypadat kvalitně. Pro reklamní účely je vektorová grafika nejvhodnější a nejlépe se s ní pracuje.

Mohu použít jakékoliv obrázky?

Pokud vás na internetu zaujal nějaký obrázek, neznamená to, že máte právo ho použít pro reklamní účely. Většina obrázků je chráněna autorskými právy člověka, firmy či organizace, která je vlastní. Zneužití autorských práv je trestné po celém světě a nevyplatí se zbytečně podstupovat riziko právního postihu. Naštěstí existují tři způsoby, jak získat kvalitní obrázky pro reklamu legální cestou.

  • Obrázek vytvořit svépomocí  – Vytvořte si vlastní grafiku, kterou nikdo jiný nemá. Pokud vám chybí schopnosti nebo zkušenosti, obraťte se na nás. Máme vlastního grafika, který vám rád pomůže.
  • Obrázek si kupte – K nákupu obrázků (rastrových i vektorových) slouží fotobanky. Vyplatí se sáhnout do inventáře největších fotobanek na trhu, kam patří například Shutterstock.com nebo Depositphotos.com. Za pakatel je možné zde získat vysoce kvalitní obrázky, které snadno zaujmou. Kromě placených fotobanek je rovněž možné využít free fotobanky, ale zde musíte počítat s tím, že je využívá více lidí a vaše reklama už nemusí být originální.
  • Obrázek zdarma – Pokud u nás realizujete zakázku v podobě tisku, polepu či potisku, kde je potřeba vybrat vhodný obrázek využijte stránku Despositphotos.com. Vyberte si obrázek, který se vám líbí, pošlete nám jeho ID (sekce Informace o souboru) a my ho pro vás koupíme a použijeme.
Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.